May. 08, 2013

För att jobba inom vården så måste man verkligen kunna allt. då menar jag inte allt om kroppen, sjukdommar, mediciner och dess biverkningar. du måste kunna allt om allt. idag har jag lagat en örontermometer, en saturationsmätare, en våg och ett stetoskop. jag har även fixat lite med en patients tv som inte fick något ljud. och allt under stor tidspress, minsta lilla hinder som inte stod med på lappen med saker du måste göra betyder att du halkar efter i planeringen och måste jobba snabbare. och samtidigt som du stressar inne hos patienterna så måste du ändå ser lugn och sansad ut och se patienten. se om han/hon ser annorlunda ut på något sett. kolla på hudfärgen, leta bekymmersrynkor, känna om dom är varma eller kalla osv. och ibland måste man prioritera. idag fick jag prioritera bort halva min rast för jag så gärna ville hjälpa en patient. hon hade tappat allt sitt hår av cancerbehandlingen och frös om huvudet. hon undrade om de fanns några kläder som var kvarglömda som hon kunde låna. visst hade vi mässor och sjalar som andra patienter hade glömt kvar. men jag skulle inte vilja ha de själv så jag letade upp lite saker i förrådet och gjorde en mössa åt henne. och hon blev så otroligt glad över att jag ens försökt att göra en mössa. vi har ju inte precis nål och tråd till hands. men något så litet kan betyda så otroligt mkt. både för henne och för mig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0